PDA

Se fuld version : Nyt videokamera

juristen
10. Mar '10, 22:29
Nu er portene på mit sony-videokamera stået af, og fruen har proklameret, at vi skal have et nyt kamera, så vi kan forevige afkommets vækst.

Jeg har så siddet og kigget på anmeldelser af kameraer - primært fra camcorderinfo.com, som CBW henviste til i en anden tråd.

Men det der slår mig er, at de forskellige producenter kalder deres features noget forskelligt, så det er hammersvært at sammenligne.

Jeg har som sædvanligt svært ved at forlige mig med de billigere modeller, for jeg kan jo næsten ikke leve uden de dyre kameraers features :D

Jeg kigger derfor pt. på følgende modeller:

Sony HDR CX550VE (http://www.sony.dk/product/cam-high-definition-on-memory-stick/hdr-cx550ve#pageType=ProductBenefits)
Panasonic HDC TM300 (http://www.panasonic.dk/html/da_DK/Produkter/Videokameraer/HD+videokameraer/HDC-TM300/specifications/1972059/index.html?view=&angle=4) og
Canon HF S21 (http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Camcorders/High_Definition_HD/LEGRIA_HF_S21/index.asp)

Jeg synes dog det er s.... svært at gennemskue hvilket et, der er bedst - formentlig fordi man ikke kan sige, at et er bedre end de andre, men at de hver excellerer på hver deres punkt.

Canon og Sonys modeller har den fordel, at der er LANC-indgang, så jeg kan styre kameraet med mit stativ med fjernbetjening. Hvorimod Panasonic'en er bedst i test på camcorderinfo.com - andre steder på nettet bliver Sony'en dog fremhævet frem for de andre...

Hvis der åbenlyse valg jeg har glemt, så sig endelig til. Jeg har valgt, at det skal være flashkamera, og det er et absolut krav, at der er viewfinder (jeg kan ved gud ikke forstå hvorfor man er begyndt at pille dem af).

Det skal ikke være nemt - eller billigt.

CBW
11. Mar '10, 08:19
Det er jo alle sammen "toppen af poppen" du har fundet frem. Jeg tror ikke du skal forvente at møde bruger her på siden der har indgående kendskab til dem alle tre, og derfor kan give en objektiv svar.

Jeg selv og i øvriget også supra har et kamera der minder rigtig meget om det sony kamera du har fundet frem. Jeg er rigtig glad for mit sony kamera, og det har bestemt optaget mange timer god video.

Men omvendt er jeg ikke i tvivl om hed de ret proff anmelder på camcorderinfo.com mener, og her kan ikke være tvivl om at det er Panasonicen du skal gå efter.

Like the HS300 we reviewed earlier this year, the Panasonic HDC-TM300 (MSRP $1299.99) is an excellent camcorder in nearly every detail. It has impressive video performance, boasting strong colors and low noise in bright light and low light alike. The TM300 also had surprising still photo capabilities—better than the vast majority of consumer camcorders.

What's more, the TM300 is an absolute joy to use for beginners and advanced videographers. It's comfortable to hold, easy to use, offers a number of effective automatic image adjustment tools, and has a plethora of manual controls and special features. Whether its the viewfinder and manual control lens ring or the clever AF/AE Tracking option, consumers of every ilk have plenty of compelling reasons to buy this impressive camcorder. The Panasonic HDC-TM300 is easily one of the best camcorders of 2009.

(og når du har fået et sådanne, og er begyndt at optage i fullhd og skal rediger i det, finder du hurtigt ud af at din stationære er for langsom, og så kan du begynde at spare sammen til en ordentlig omgang opgradering :D )

Martin M.
11. Mar '10, 15:25
Jesper - lige en sidebemærkning, jeg vil gerne sælge mit SONY HDR-SR11E kamera, hvis du er interesseret. Det er samme som CBW har. Jeg ved dog ikke med LANC indgang, det har jeg aldrig hørt om før :)

juristen
11. Mar '10, 20:27
Ja, jeg har svært ved at begrænse mig - man vil jo gerne have bedste billedkvalitet og stabilisator for eksempel - men man må jo nok også hellere kigge på prisen - særligt hvis man også er nødt til at opgradere computeren bagefter :D

Jeg ville nok være blevet overrasket, hvis nogen herinde havde erfaringer med alle tre kameraer, men der er jo en håndfuld fotointeresserede, og det kunne jo være, at de har lidt mere indsigt end jeg.

@supra - jeg havde egentlig besluttet mig for et kamera på flashhukommelse, men det kunne måske være noget alligevel. Hvad havde du forestillet dig af pris?

Jeg er næsten 100% at der er en LANC-port, for det er der på praktisk taget alle Sonys kameraer, da det er sonys standard.

CBW
11. Mar '10, 23:03
Skal det være HD opløsning ( og det mener jeg ikke der kan være tvivl om det skal) så mener jeg at 1 minut video som du hiver over fra kamera fylder i omegnen af 50 mb når du skal rediger i det. Her efter komprimer man det naturligvis men det er ret tungt og man kan hurtig bruge meget HHD og alt den ram man kan komme i nærheden af.

@supra - jeg havde egentlig besluttet mig for et kamera på flashhukommelse, men det kunne måske være noget alligevel. Hvad havde du forestillet dig af pris?

Det kamera supra har er som nævnt de samme som mit og jeg er vældig glad for vores, men jeg har naturligvis ikke rigtig noget andet at sammenligne med.

juristen
15. Mar '10, 19:55
Nå, man skulle jo vælge noget.

Jeg fandt et godt tilbud på Panasonic HDC-TM700 (http://www.panasonic.co.uk/html/en_GB/Products/Camcorders/HD+Camcorders/HDC-TM700/Overview/3422358/index.html?trackInfo=true), som er deres nyeste model - så det blev det.

Nu venter jeg bare på, at det kommer på lager :)

CBW
15. Mar '10, 19:58
Nå, man skulle jo vælge noget.

Jeg fandt et godt tilbud på Panasonic HDC-TM700 (http://www.panasonic.co.uk/html/en_GB/Products/Camcorders/HD+Camcorders/HDC-TM700/Overview/3422358/index.html?trackInfo=true), som er deres nyeste model - så det blev det.

Nu venter jeg bare på, at det kommer på lager :)

Det var med i morgentv her til morgen, det kunne være du skulle se det. Jeg hæftede mig ved at det bruger et specielt komprimerings system som kun windows understøtter.

juristen
15. Mar '10, 20:12
Ja, de siger jo meget pænt om det.

Men du har da ret i, at det er lidt spøjst, hvis videoen ikke kan bruges på mac. Det der bare undrer mig er, at jeg ikke har læst noget om det nogen steder, og jeg har ellers læst en del om 300-serien.

miss
15. Mar '10, 22:54
Men du har da ret i, at det er lidt spøjst, hvis videoen ikke kan bruges på mac. Det der bare undrer mig er, at jeg ikke har læst noget om det nogen steder, og jeg har ellers læst en del om 300-serien.

*host* hva' er den nu af ..... Har herren "glemt" at fortælle os andre (macbrugere) noget ??????? :D :applaus:.

juristen
15. Mar '10, 22:57
Ud over at jeg skal være far på ny til juli, så tror jeg ikke, at jeg har holdt noget hemmeligt :D

Jeg bruger skam stadig Windows 7, men man er vel altid interesseret i at få noget grej der kan bruges på flest mulige platforme, hvis man nu skulle få lyst til at prøve noget andet.

Bare fordi jeg ikke skal have en iphone er det jo ikke ensbetydende med, at jeg ikke skal have en mac på et eller andet tidspunkt - det skal jo næsten prøves :)

miss
15. Mar '10, 23:06
Ud over at jeg skal være far på ny til juli, så tror jeg ikke, at jeg har holdt noget hemmeligt :D

Næh nu har jeg aldrig..... :) Kæmpe tillykke til din kone og dig og lillepigen-som-snart-er-storesøster :applaus:.

Jeg troede ellers lige i et svagt øjeblik at du var på vej over til mac ;) Godt at hører du har modet til en gang i fremtiden at afprøve det.

juristen
15. Mar '10, 23:11
Tak :)

Modet har jeg, men måske ikke pengene.

CBW
16. Mar '10, 07:13
Tak :)

Modet har jeg, men måske ikke pengene.

Har man mod på en nummer 2, burde det heller ikke været et problem at samle mod til en mac - jeg ved i hvert tilfælde godt hvad der giver flest søvnløse nætter at de 2 ting :D

Borset fra det så også et stort tillykke med det :)

Mht formater er problemet dog ikke større end man kan jo køre windows på en mac, men mener man at der er mulighed for man skifter til mac, så er det nok værd at tage med i sine overvejelser. Det er noget mere besværligt at skulle boot op i windows for at pille i sine videoer.

Ved nærmer eftersyn viser det dog sig at være lidt en overdrivelse af david guldager. Formatet der bruges hedder AVCHD og der kan læses mere om emnet og mac HER (http://www.jakeludington.com/mac/20080425_editing_avchd_on_mac_os_x_with_imovie_or_ final_cut.html)
Men der er nok ingen tvivl om at det software der følger med kun køre på win maskiner. Men omvendt så er det redigerings software der følger med som regel aldrig noget at råbe hurra for - så spørgsmålet er hvor stort tabet egentligt er.

juristen
16. Mar '10, 10:04
Så vidt jeg ved, kører langt de fleste hd-kameraer med AVCHD, så i givet fald er det ikke kun et problem for Panasonic.

Men jeg ville nu også været blevet forbløffet, hvis producenterne havde afskåret mac-folket - det er jo jer der er de kreative :)