HTC Dream review
Også kaldet T-Mobile G1
Jeg har i skrivende stund haft min HTC Dream i et par uger, og har lyst til at dele mine erfaringer omkring den med jer. Jeg anser mig selv som en nogenlunde gennemsnitlig person i forhold til krav til mobil-telefon, men ved godt at nogle af mine krav er lidt specielle. Så her er en liste over de ting jeg ønsker mig af en mobil-telefon, hvor de mest betydningsfulde punkter står først.
- MP3 afspiller: Den skal simpelthen kunne afspille musik i god kvalitet - ikke super kvalitet, bare god kvalitet. Og jeg vil kunne afspille en mappe efter valg, ved at vælge en mappe, og klikke "Afspil den", ligesom jeg kunne på min gode gamle Sony Ericsson W800. Volume knapperne skal sidde et sted så de er nemme at klikke på igennem min lomme - ligesom på min gode gamle Sony Ericsson W800. Det skal også være således, at jeg nemt kan besvare opkald mens jeg lytter til musik. Derfor skal der være en mikrofon på ledningen til headsettet, og det skal være på en måde så jeg kan tilslutte ethvert andet headset, som f.eks. et Sony Ericsson headset, for at få bedre lydkvalitet.
- Radio: Den skal ligeledes kunne afspille radio, så jeg kan få lidt afveksling når jeg bliver træt af mine mp3'ere. Her skal modtagelsen altså også være i orden. (Eksempel: W760 og andre SE modeller har super modtagelse, mens Nokia N82 har dårlig modtagelse - højst sandsynligt fordi SE bruger headsettet som antenne. Det gør Nokia N82 vist ikke).
- Video: Jeg vil kunne optage video med den, i mindst QVGA opløsning. Selve kamera til billeder er ikke så vigtigt. Video-optagelse er mere vigtig.
- MIDlets: Jeg vil gerne kunne afvikle såkaldte MIDlets / J2ME programmer og spil.
- MMS: Jeg vil kunne sende og modtage MMS
- Bluetooth: Jeg vil kunne overføre filer og andet via bluetooth.
- Jeg vil også helst undvære touch-screen. Kan simpelthen ikke fordrage touch-screen.
- Jeg er ligeglad med om der er jack-stik i mobilen, eller om det kræver et specielt stik. Bare jeg kan få mikrofonen til at hænge i ledningen, så det er nemt at besvare et opkald når man er på cykel.
Jeg vidste selvfølgelig godt at jeg ikke kunne få alle disse ting, da jeg købte min HTC Dream, men Android var så spændende at jeg altså bare skulle se den i action uanset hvad.
Første indtryk og indledende operationer
Det første jeg lagde mærke til, da jeg fik HTC Dream i hånden var, at den knirkede lidt pga skyde-mekanismen til skærmen. Der er sikkert en del som vil være utilfreds med dette. For mig betød det ikke noget.
Før du kan bruge din HTC Dream skal du oprette en konto hos Google. Det har du muligvis i forevejen, f.eks. med en gmail konto. Jeg havde ikke, men det var hurtigt oprettet.
Jeg fik den tændt og blev ret imponeret over hvor godt skærmen virker. Jeg lagde ud med at sige, at jeg ikke kan fordrage touch-screen, men det her er også meget anderledes end andre touch-screens jeg har prøvet. Man behøver ikke trykke hårdt, og man rammer ikke forkert. Det spiller bare, og det får hele enheden til at udstråle kvalitet.
Overførsel af adressebog, kalender osv.
Normalvis når man får sig en ny Sony Ericsson mobil, så tænder man bare bluetooth i den gamle model og sender hele adressebogen over den vej. Det er nemt og simpelt og tager 2 minutter. Andre bruger Outlook som et værktøj til at overføre adressebogen med, ved først at synkronisere med den gamle mobil, og derefter synkronisere igen med den nye mobil. Men jeg bruger Linux, så det kan (og vil) jeg ikke.
Nu skal jeg spare dig for noget tid, og forklare hvordan det skal gøres med HTC Dream, hvis du har en Sony Ericsson mobil.
Du tager en backup på din Sony Ericsson mobil. Så gemmer den hele adresse-bogen som en VCF fil på dit hukommelses kort. Denne fil kan du importere i Gmail. Det er dog muligt at du lige skal redigere den i et tekst-redigerings program først, da eksporteringen laver dine danske karakterer om til nogle koder. Eksempelvis bliver et ø til =F8 og et å til =E5 og et æ til =E6. Disse kan du lige søge efter og erstatte.
Du kan lige så godt
bestille mobil bredbånd hos din udbyder med det samme, da du kommer til at downloade meget data. Mere om det senere.
Testen
Så begyndte jeg at undersøge om HTC Dream kan leve op til mine krav.
1. MP3 afspiller
Den første glædelige ting var, at der medfulgte et kabel med mikrofon og jackstik. Det betød at jeg ville have nemt ved at besvare opkald når jeg cyklede rundt og hørte musik, og at jeg kunne tilslutte mit Sony Ericsson headset.
Der medfølger et standard headset til HTC Dream. Som ventet gav disse rigtig dårlige lyd uden noget som helst bas. Så istedet tilsluttede jeg mine helt nye Sony Ericsson HPM-77, som spiller super godt - hvis man tilslutter dem en Sony Ericsson mobil. På HTC Dream lyder de absolut skrækkelige. Det er ren diskant du får. Ingen bas overhovedet!
Så købte jeg et par Creative EP-630 da der på æsken stod "Deep Bass and Comfortable Design". Det hjalp lidt på bassen, mem slet ikke nok.
Ok, jeg giver ikke sådan op. Søgte på nettet og fandt en Koss EQ50; en mobil equalizer simpelthen. Så købte jeg sådan en. Resultat i lyden: Meget susen ved lav lydstyrke, men ellers god bas som jeg gerne vil have. Desværre opfanger denne equalizer også mobil-signal lyde når mobilen bruger 2g nettet. Endvidere er den næsten lige så stor som mobilen, og det virker fjollet at rende rundt med så meget ledning at det må vikles 2 gange rundt om halsen for at bibeholde mikrofonen i en passende højde.
Næste alternativ: Et headset fra Koss ved navn "The plug", som jeg blev anbefalet. Men det headset kunne desværre heller ikke give den bas jeg savnede.
Volume-knapperne sidder godt placeret, så det er nemt at skrue op og ned selvom mobilen ligger i lommen. Så det er i det mindste et plus, men jeg må sige at HTC Dream ikke kan levere den lydkvalitet jeg vil have, til trods for at have prøvet flere headsets.
2. Radio
Nej. HTC Dream kan ikke afspille radio! Skuffende. Men der er et alternativ.
Jeg tilmeldte mig mobilt bredbånd hos min udbyder. Så fik jeg en 1Mbit forbindelse for kr. 169,- pr. måned, og et trafik-loft på 5Gb. Herefter hentede jeg StreamFurious fra Android Market, og vupti kan jeg høre Internet radio.
Internet radio er sådan set også bedre for mig, da min musik smag ikke passer til noget af det der sendes i dansk radio. Så jeg betragter dette punkt som opfyldt af HTC Dream.
3. Video
Nej. HTC Dream kan ganske enkelt ikke optage video. Der er et 3.2Mp kamera, som tager billeder i en anelse bedre kvalitet end Sony Ericsson W760, men ingen mulighed for at optage video. På Android Market er der dog et program, som ifølge beskrivelsen tillader dig at optage video, men det virker ikke (hvilket man også kan se på næsten alle bruger-feedbacks).
Trist, men altså ingen video optagelse på HTC Dream.
4. MIDlets
Nej! Til trods for, at al udvikling til Android foregår i Java sproget, så kan Android ikke afvikle J2ME. Det synes jeg er tåbeligt. Andre smartphones med Windows Mobile og Symbian kan godt afvikle J2ME. Typisk dog ikke lige så hurtigt og godt som almindelige mobiler, men alligevel.
Der findes godt nok en emulator ved navn J2ME Runner på Android Market, og det lykkes mig også at køre et par MIDlets på den måde, men de kører alt for langsomt og ustabilt.
Så man må altså nøjes med de programmer og spil man kan hente på Android Market. Der er så dog også rigeligt at vælge mellem.
Et argument for ikke at understøtte MIDlets er, at hele bruger-input-grænsefladen er meget anderledes. Men så synes jeg næsten, at man burde implementere en J2ME afvikler med standard virtuelle knapper.
5. MMS
Jeg kæmpede en kamp for at få MMS til at virke på min HTC Dream uden held. Jeg har Googlet og Googlet, og prøvet utallige måder at indskrive TDC/Telmores APN (adgangspunkter) på, men MMS virkede bare ikke.
Efter hvad jeg kunne se på diverse forums, så var det lykkedes Bibob og Telia kunder at sætte op. Jeg ringede derfor til Telmore support, men fik ikke engang lov til at tale med en tekniker. Fik blot at vide, at hvis ikke standard opsætningerne var nok, så måtte jeg sende den ind. Så dårlige service har jeg ikke fået hos Telmore før.
OK! Hvis det skal være på den måde, så bestiller jeg da bare et simkort hos Cybercity. Og vupti, så virkede MMS fint. Kunne både sende og modtage billeder og video. Fint!
6. Bluetooth
Nej! En total tåbelig design beslutning. HTC Dream har bluetooth, men kun til bluetooth headsets. Du kan simpelthen ikke overføre hverken PIM eller filer via bluetooth, og det er simpelthen for dårligt.
Nu står punktet så også langt nede på listen, da jeg er ok med kabel overførsler, men det er for dårligt alligevel.
(Her skal man ifølge Android fans huske på, at Android stadig er i beta).
Andet
Der er jo så selvfølgelig også en række punkter som jeg ikke går super meget op i, men som kan være interessant for andre at vide. Dem har jeg ikke undersøgt så meget, men kan nævne lidt om GPS og batteri-tid.
GPS
Den er efter sigende doven og langt fra præcis. Det har Google, så vidt jeg er informeret, vist også indrømmet. Men det betyder desværre, at alle GPS programmer faktisk er ubrugelige.
Batteri
Med mit gennemsnits-brug får jeg 1½ dag ud af batteriet. Det er ca det samme som jeg får ud af Nokia N82. Meget mere er det ikke at sige om det.
Konklusion
Jeg må desværre konkludere, at HTC Dream ikke kunne erstatte min Sony Ericsson W760, fordi lydkvalitet og video-optagelse er vigtig for mig. Android er meget spændende, men selve mobilen skal altså kunne levere noget mere før jeg skifter.
Jeg trøster mig med, at den nye HTC Magic der er på vej, efter sigende skulle kunne optage video i QVGA, og at Samsung Omnia HD (som kan optage video i HD kvalitet) efter sigende også er på vej i en Android version. Mon ikke også Samsung Omnia HD kan levere en bedre lyd?
Jeg er ret sikker på at Android bliver et hit. Det er kun et spørgsmål om tid. Jeg tror ikke det er skudt helt ved siden af, når 2 norske analyse firmaer vurderer at Android vil overhale iPhone i 2012.

) efter sigende også er på vej i en Android version. Mon ikke også Samsung Omnia HD kan levere en bedre lyd?
Besvar med citat
Lyder dog ikke til man er gået glip af så pokkers meget...

Bogmærker