Mobilsider
Mobilartikler
Mobiltest.dk
Mobilblogs

Viser resultater 1 til 9 af 9
    Øvet bruger Sace's avatar
    Registreringsdato
    Aug 2005
    Alder
    28
    Sted
    Aarhus
    Mobil
    iPhone 4

Standard Hjælp til valg af linux

Hej folkens.

Jeg har mig en Lenovo T400 med Windows Vista. Og det er rent ud sagt noget sløvt l*rt. Jeg har taget mange initiativer til at få maskinen hurtigere, og det har hjulpet en del. Men den er stadig ikke i nærheden af min tidligere macbook i opstart, browsing osv (de har præcis samme specs). Tænkte så at jeg ville prøve noget nyt.

Lige nu skriver jeg gennem ubuntu kørt som live cd - bare for at teste. Der var ingen problemer, den hoppede endda lige på det trådløse net osv.

Men hvilken version af linux er en god "begynderversion"? Det gør ikke noget at det ser godt ud grafisk også, men ikke det vilde must.

Er ubuntu et godt bud, eller hvad? Har et par fridage, har taget sikkerheskopier osv. Så er helt klar på at lege lidt med det
    /Anders Poulsen
    iPhone 4 - 32GB - Sort

VIP-bruger 2007
    VIP-bruger 2005

Registreringsdato
    Jul 2005
    Alder
    56
    Sted
    Ullerød
    Mobil
    SE xperia Active

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Sace Se indlæg
    Hej folkens.

Jeg har mig en Lenovo T400 med Windows Vista. Og det er rent ud sagt noget sløvt l*rt. Jeg har taget mange initiativer til at få maskinen hurtigere, og det har hjulpet en del. Men den er stadig ikke i nærheden af min tidligere macbook i opstart, browsing osv (de har præcis samme specs). Tænkte så at jeg ville prøve noget nyt.

Lige nu skriver jeg gennem ubuntu kørt som live cd - bare for at teste. Der var ingen problemer, den hoppede endda lige på det trådløse net osv.

Men hvilken version af linux er en god "begynderversion"? Det gør ikke noget at det ser godt ud grafisk også, men ikke det vilde must.

Er ubuntu et godt bud, eller hvad? Har et par fridage, har taget sikkerheskopier osv. Så er helt klar på at lege lidt med det
    Jeg skriver dette fra en Ubuntu 9.04 på en Asus (ikke en eeepc). Jeg er superglad for den, og jeg har lokket min datter på snart 20 til også at køre Ubuntu 9.04 (hun havde vista på før), og hun er blevet meget vild med Ubuntu

Som hun sagde til mig tidligere i dag: "Når der er gået et minut efter jeg har tændt den, og jeg har skrevet adgangskoden, så er jeg jo på ".

Standard

Vil helt sikkert også anbefale ubuntu. Der er tonsvis af gratis programmer som du kan finde i Synaptic og det virker bare. Det er nok en af de distributioner der ligner windows mest, da brugerinterfacet er bygget op lidt på samme måde.

Hvis linux ikke er dig, hvorfor så ikke prøve windows 7? Har det kørende på en gammel ikke ret hurtig laptop og det virker forbløffende godt! Den er dog ikke gratis...

Bruger ottosen's avatar
    Registreringsdato
    Jul 2005
    Alder
    39
    Sted
    Vestfyn
    Mobil
    SE W890i

Standard

Jeg er rigtig glad for Linux Mint. Det er sådan set en Ubuntu (dermed kan du få glæde af alle de samme programmer), men med et lidt andet udseende og med codecs og flash og lidt forskelligt installeret med det samme. Det er garanteret fyfy for "rigtige" linuxfolk, men da jeg ikke er "rigtig" :p tør jeg godt stå ved at jeg bare vil have mest muligt til at virke med det samme, uden at skulle foretage mig noget-som-helst for det. Derforuden kan jeg godt lide Mint's udseende.

http://www.linuxmint.com/download.phplg main edition.

Screenshots: http://www.linuxmint.com/screenshots.php
    Senest redigeret af ottosen : 22. Sep '09 kl. 17:46
    - out!!

Erfaren bruger komputerdk's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2006
    Sted
    Slagelse
    Mobil
    SGS & SGS3 og Lumia710

Standard

Godt spørgsmål, da der findes et hav af distributioner.
    Mange af dem er jo dybest set baseret på andre.

Af de store er der:
    Red hat
    OpenSuse
    Debian
    Slax

De nemmeste at gå til er nok Debian baseret, hvor Ubuntu / Kubuntu er nok klart de nemmeste at gå til (bl.a. fordi at synaptic er nemt at installere programmer med) - da DEB filer er klik og installer ligesom MSI i windows.

Hvis du vil have fart, så er der dog andre som er noget hurtigere end Ubuntu - som Xubuntu (skriver pt. fra en P3 900Mhz med 384MB RAM) , Antix (har det på en P2 300Mhz, med 160MB RAM), Moblin (virkelig fedt, men er meget begrænset, hvis man ikke er linux freak.
    TinyCore virker som et fedt system, hvor man bygger det meste op fra bunden.. jeg er dog igang med at se om jeg kan få liv i den gamle P2 300Mhz, da den er noget sløv, selv med Antix.

Så mit råd, hold dig til Ubuntu, Kubuntu (hvis du bedre kan lide KDE desktoppen end Gnome) da de er nemme at bruge og virker normalt out of the box - noget som en del af de andre distributioner har lidt problemer med.

du kan også prøve dem i en virtual maskine - (hastigheden er dog en noget andet), hvor den installere det på en virtuel harddisk og derfor skal du ikke bekymre dig om den laver rod på din harddisk (mit gæt er at hvis du installere et operativsystem, så kan du godt vinke farvel til dine restore muligheder på din Lenovo - man kan dog få restoreCDer for små 200kr).

Hvis du vil bruge Windows, så er Windows 7 et rigtigt godt bud..

Standard

Ja, ubuntu er et godt valg.
    du kan prøve at lave dual boot for at se om du kan lide gnome eller om du er til kde (kubuntu)

VIP-bruger 2010 Pixeline's avatar
    Registreringsdato
    Aug 2009
    Sted
    Sydhavnen
    Mobil
    Galaxy Note 3, SGS6
    Blogindlæg
    2

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af swampii Se indlæg
    Ja, ubuntu er et godt valg.
    du kan prøve at lave dual boot for at se om du kan lide gnome eller om du er til kde (kubuntu)
    Du er klar over du kommenterer et 6 år gammelt indlæg, ikke? Mon ikke der er gode chancer for at problemet er løst?

pix
    Den eneste form for beklædning, der skulle forbydes, er for små sko!

Standard

Ja, Okay
    Det overså jeg
    Hvad valgte du ?
    Er det ok jeg spørg, jeg er nysgerrig.

VIP-bruger 2010 Pixeline's avatar
    Registreringsdato
    Aug 2009
    Sted
    Sydhavnen
    Mobil
    Galaxy Note 3, SGS6
    Blogindlæg
    2

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af swampii Se indlæg
    Ja, Okay
    Det overså jeg
    Hvad valgte du ?
    Er det ok jeg spørg, jeg er nysgerrig.
    Helt OK - men trådstarter, der stillede spørgsmålet har ikke været online siden 2011. Så du får nok ikke noget svar

pix
    Den eneste form for beklædning, der skulle forbydes, er for små sko!

Lignende emner

1. hjælp til valg af mobiltelefon
    Af shizzle i forum Mobiltelefoner generelt
    Svar: 1
    Seneste indlæg: 05. Jun '09, 15:47
  2. Hjælp til valg af ny telefon
    Af stmucha i forum Mobiltelefoner generelt
    Svar: 1
    Seneste indlæg: 05. Jan '08, 10:03
  3. Hjælp til valg af ny fon
    Af Bullit i forum Mobiltelefoner generelt
    Svar: 9