Mobilsider
Mobilartikler
Mobiltest.dk

+ Besvar emne
Viser resultater 1 til 9 af 9

Emne: Videokamera?

Erfaren bruger Bendtsen's avatar
    Registreringsdato
    Jul 2005
    Alder
    19
    Sted
    Nær Holbæk
    Mobil
    iPhone 3G S 16GB
    Blogindlæg
    5

Standard Videokamera?

Halløj !

Mine de gamle har ryddet op i gammel hjemmevideo idag, og fik lyst til at købe et videokamera. De har derfor spurgt mig hvad man skal købe.

Problemet er dog at videokameraer, er et af de punkter jeg ikke har styr på.

Derfor; hvilke forskellige slags videokameraer findes der(jeg tænker på forskellige typer hukommelse osv.)? Og hvilke mærker skal man kigge efter? Og hvad vil i anbefale? Og er der noget man skal være særlig opmærksom på når man køber videokamera?

Admin/site owner CBW's avatar
    Registreringsdato
    Jul 2005
    Alder
    40
    Sted
    Kværndrup, sydfyn
    Mobil
    2-3 af de sidste nye :-)
    Blogindlæg
    6

Standard

Der bruges i dag primært 3 forsekllige typer video kamera.

Disse adskiller sig på den måde de lager optagelserner.

Der er miniDV bånd som har været kendt længe, og så er der dem der optager enten på hukommelse kort eller på en indbygget harddisk.

De optager alle digitalt nu om dage. Der er fordel og ulemper ved dem alle.

MiniDV er billigst i anskaffelse, og billigt pr minut lagret video. Ulempen er at det fylder mere, og skal man have fx med til 5 timerers optagelse skal man have 4 bånd løst med ved siden af. Desuden er det mere besværligt at spole frem og tilbage for at finde en optagelse.

Kamera med fx SD kort er ofte fysik de mindste kamera. Fordelen er at man kan have flere kort at skifte med, og dermed gemme noget i længer tid uden at overføre det til en computer. Man har også sine optagelser på et kort så sker der noget med kameraet, fx det tabes, vil optagelser som regel ikke tage skade.

Kamera med harddisk (har et sådanne et selv) er ofte lidt større og dyre fordi der sidder en disk i den. Fordelen er naturligvis at man kan have rigtigt meget plads med altid. Man skal ikke tænke på ekstra bånd eller kort til at optage på, og som regel arbejder hdd kamera også hurtigere med at overføre video end dem med SDkort. Går kameraet i stykker eller bliver stjålet, med fx 5 timers optagelser, er der en overvejen stor sandsynlighed for at de optagelser er tabt.

Det var de forskellige typer medier man gemmer optagelser på.
    Det næste er formatet. I mange år var det som sådan ikke til diskusion. Det er det i høj grad nu. De fleste har efterhånden (eller får det inden længe) en ny fladskærms tv. Her er opløsninger meget højer, og at optage i fx 640x480 pixel kan syntes noget tåbeligt hvis man har tv der viser 1920 x 1080. Man kan også roligt påregne at i fremtiden vil opløsning kun gå en vej og det er opad.

Det var grunden til vi (jeg) valgte for to år siden at skifte til et HD kamera. Om det er full HD som mit eller en laver opløsning kan man naturligvis diskutere, men min holdning da jeg skulle købe og er i for sig stadigvæk, at jo bedre råmatriale man har desto mere tilfreds bliver man for resultatet også i fremtiden.

HD video har dog et par klare ulemper som man skal gøre sig klart. FullHD er enormt tung at arbejde med, hvis man vil rediger i det. Det er også ret pladskrævende. Desuden er det naturligvis også noget dyrere i anskaffelse.

Slutteligt kan man begynde at kigge på de almindligt ting som hvor god er lensen, hvor mange gange optisk zoom er der (digital zoom er ligegyldigt) Hvor stor og god er skærmen på kameraet, hvor god er billede stablizatoren osv. Det er klart at jo bedre disse dele er desto dyre kamera er man oppe i.

Skal man anskaffe sig et nyt video kamera, mener jeg man først skal gøre sig klart hvad ens behov er. Alle ved jo efterhånden at du får i store træk det du betaler for. En mobil kan sagtens optage video, men kvaliteten er også derefter.

Dine forældre skal vurder, hvad skal dette kamera bruges til. Er det til at optage en del for i fremtiden at have glæde af de optagelser, ville jeg gå efter et lidt dyre kamera. Er det blot for at optage lidt his og pist - se det evt fra kamera med kabel til TVet og vise det til venner og famile, for der efter at slette det, så køb et i den billiger ende.
    Med venlig hilsen

Christian B. Wiggers
    Mobilportalen ApS

Er du tryg ved at overføre penge til en fremmed person, når du handler privat? Hvis ikke er her løsningen så du ikke risiker at blive snydt Privatbetaling

Er du på Twitter? Hvis så kan du få et twit, når en ny test er klar på mobiltest.dk, eller der er nyt i mobilbranchen. Bare følg os på @mobiltestdk

Erfaren bruger Bendtsen's avatar
    Registreringsdato
    Jul 2005
    Alder
    19
    Sted
    Nær Holbæk
    Mobil
    iPhone 3G S 16GB
    Blogindlæg
    5

Standard

Tak for det uddybede svar - det var brugbart!

Kan høre på det hele, at det er et kamera med harddisk eller SD-kort.
    Er der væsentlig forskel på kameraer med hhv. disk og SD-kort rent prismæssigt?

Opløsning vil jeg mene skal være 1380 x 768 - det burde være rigeligt.

Følger der normalt software med til kameraerne, så man redigere i videoen og tage video fra disken eller SD-kortene, og brænde dem ned på DVD? Kan denne type software som regel både bruges til Windows og Mac?

Behovet kameraet skal dække, er at optage lidt hjemmevideo på ferier og til familiefester, så det behøves ikke at være toppen af poppen.

Registreringsdato
    Jul 2005
    Alder
    40
    Sted
    Kværndrup, sydfyn
    Mobil
    Blogindlæg
    6

Standard

Kan høre på det hele, at det er et kamera med harddisk eller SD-kort.
    Er der væsentlig forskel på kameraer med hhv. disk og SD-kort rent prismæssigt?
    Hvis du ser GB for Gb er der ikke den store forskel, måske er hdd endda den billigste.

Men ofte sælges hd kamera med SD kort kun med et fx 4Gb kort og det er naturligvis billiger end hvis der sidder en 60 eller 120 GB hdd i.

Opløsning vil jeg mene skal være 1380 x 768 - det burde være rigeligt.
    Tror faktisk de fleste kun laver dem i full hd, i hvert tilfælde hvis der er tale om et hdd kamera, men det må du lige lure lidt på.

Følger der normalt software med til kameraerne, så man redigere i videoen og tage video fra disken eller SD-kortene, og brænde dem ned på DVD? Kan denne type software som regel både bruges til Windows og Mac?
    Det er som regel ret begrænset og ret simpel det software der følger med. Ofte er der så du kan importer din video og så brænde den over på en dvd, og er du heldig en simpel video redigeringer, men det er langt fra altid sådan.

Det virker altid til PC og i få tilfælde til mac. Men et rimeligt video redigerings program behøver ikke at koste alverden.

Det kunne være en idé at bruge lidt tid rundt på denne side: http://www.camcorderinfo.com/

Supra og jeg har et sådanne et her (blot i 60 GB udgaven SR11)
    http://www.camcorderinfo.com/content...view-34809.htm (det koster godt 6000,- nu) og er efter min over bevisning et endda rigtig godt video kamera.
    Med venlig hilsen

Christian B. Wiggers
    Mobilportalen ApS

Er du tryg ved at overføre penge til en fremmed person, når du handler privat? Hvis ikke er her løsningen så du ikke risiker at blive snydt Privatbetaling

Er du på Twitter? Hvis så kan du få et twit, når en ny test er klar på mobiltest.dk, eller der er nyt i mobilbranchen. Bare følg os på @mobiltestdk

Registreringsdato
    Jul 2005
    Alder
    40
    Sted
    Kværndrup, sydfyn
    Mobil
    Blogindlæg
    6

Standard

Ellers er der et som det her (hvis man bryder sig om formen) der er ratet rimeligt godt og til ca 3500 http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=535224

Men ellers er der jo en fin rankinge her: http://www.camcorderinfo.com/ratings.php og så er det bare at sammenligne med edbpriser
    Med venlig hilsen

Christian B. Wiggers
    Mobilportalen ApS

Super Moderator
    Mobiltest redaktør
    juristen's avatar
    Registreringsdato
    Jul 2005
    Alder
    33
    Sted
    Hedehusene
    Mobil
    HTC HD2

Standard

Kan I anbefale nogle gode butikker - gerne netbutikker, at kigge i?
    Mvh Jesper Rye Jensen
    Skal du handle privat? Så gør det sikkert via Privatbetaling
    Følg mobiltest på twitter (@mobiltestdk), så er du helt opdateret på de nyeste tests m.v.

Registreringsdato
    Jul 2005
    Alder
    40
    Sted
    Kværndrup, sydfyn
    Mobil
    Blogindlæg
    6

Standard

Her er nogle af de steder jeg har handlet før, men ellers er det jo bare at bruge edbpriser.dk

http://www.fotokoch.de/
    http://www.kamerashop.dk/
    http://www.photoshop.dk/
    Med venlig hilsen

Christian B. Wiggers
    Mobilportalen ApS

Super Moderator
    Mobiltest redaktør
    juristen's avatar
    Registreringsdato
    Jul 2005
    Alder
    33
    Sted
    Hedehusene
    Mobil
    HTC HD2

Standard

Tak

Jeg har siddet og kigget på edbpriser, men det er primært kun pixmania og danskdatasalg, der henvises til, synes jeg.
    Mvh Jesper Rye Jensen
    Skal du handle privat? Så gør det sikkert via Privatbetaling
    Følg mobiltest på twitter (@mobiltestdk), så er du helt opdateret på de nyeste tests m.v.

Registreringsdato
    Jul 2005
    Alder
    40
    Sted
    Kværndrup, sydfyn
    Mobil
    Blogindlæg
    6

Standard

De tre jeg nævner har jeg alle gode erfaringer med.
    Med venlig hilsen

Christian B. Wiggers
    Mobilportalen ApS

Lignende emner

1. videokamera lag på n95 8gb?
    Af jonan i forum Symbian mobiltelefoner
    Svar: 6
    Seneste indlæg: 01. Oct '08, 20:35
  2. Vejledning søges til videokamera
    Af jesper w i forum Multimedier
    Svar: 5
    Seneste indlæg: 06. Jun '08, 20:47
  3. Videokamera på Mac
    Af The Fussa i forum Mac
    Svar: 1