Hvordan & hvornår reg. mobil i udlandet?

Her taler vi om alt inden for mobilverdenen, f.eks teleselskaberne, gadgets og tilbehør mm.
Johnsson
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons sep 20, 2023 5:06 am

Hvordan & hvornår reg. mobil i udlandet?

Indlæg af Johnsson »

Hej
Jeg befinder mig i øjeblikket i Thailand - 26/8 til 3/10. Jeg har 3 som operatør, og 3likehome abb. Dvs. jeg kan bruge mobil (iPhone 12 Pro Max) i op til 30 dage, som var jeg i Danmark.

Da jeg skal være i Thailand i 39 dage, ringede jeg til 3 før jeg rejste, for at høre om de 30 dage kunne forlænges, hvilket de ikke kunne. Da jeg gerne vil have mobildækning til 3/10, spurgte jeg om det var muligt at vente med at starte op på 3likehome til efter 9 dage i Thailand. Svaret var at jeg skulle slå roamingen fra, samt mobildata, så var jeg sikret.

Før jeg rejste sikrede jeg mig, at roaming & mobildata var slået fra, og for en sikkerheds skyld inaktiverede jeg også esim (har kun esim) på mobilen, samt fly-mode. Nu skulle alt være på plads, tænkte jeg, og slukkede mobil på selve flyrejsen. Da jeg ankom til Thailand tændte jeg mobil - stadig i fly-mode.

Vel ankommet til hotellet, var tanken at jeg vil bruge deres wifi. Jeg slog fly-mode fra og fik forbindelse til hotellets wifi - alt var fint.

4/9 aktiverer jeg esim, og slår mobildata & roaming til, da der nu er 30 dage til jeg skal hjem, og så regner med at kunne bruge mobil udenfor hotellets wifi. Jeg får umiddelbart herefter 2 sms’er fra 3, med velkommen til Thailand, og fordi jeg har 3likehome, så kan jeg bare bruge løs - alt var fint.

I går får jeg imidlertid en sms fra 3, at jeg nu har 7 dage tilbage og derefter vil mit abb. blive inaktivt, hvis jeg stadig er udenlands, hvilket jeg jo er. Jeg forstår det ikke, så jeg ringer til 3, som bekræfter at jeg begyndte at bruge data 27/8, og de har sendt en sms til mig den 26/8, om at jeg nu er begyndt at bruge data i Thailand. Datoer er forskudt pga. tidsforskellen mellem Danmark og Thailand.

Jeg har ikke modtaget den sms, som 3 påstår de har sendt, og det er jo nok fordi mit esim var inaktivt og mobildata & roaming var slået fra.

3 kan se jeg har brugt 2,54 kb 27/8, og så starter tælleren med de 30 dage. 3 kan også se at jeg derefter først bruger data den 4/9, da jeg aktiverer alt. 3 er selvfølgelig hverken til at hugge eller stikke i, så de står fast på, at jeg begyndte at bruge data den 27/8.

Da jeg spørger hvordan jeg skal sikre mig ikke at starte med at bruge data i udlandet, så får jeg bare den sædvanlige smøre med at mobildata & roaming skal være slået fra, hvilket jeg jo havde gjort. Jeg havde endda også inaktiveret esim-kortet. Så nu mener 3 det er min mobil der er i stykker, også fordi jeg ikke har modtaget deres sms den 26/8.

Jeg mener selv at have rimelig styr på
teknikken med mobilos, så jeg tænker at 2,54 kb er brugt til gps og kompas, hvilket man åbenbart ikke selv kan stoppe iflg. dette link, hvor Telias Pressechef Mads Houe udtaler:

“Det bedste er at gå ind i telefonens netværksindstillinger og slå både data og roaming fra.

Selvom man gør det, så vil telefonen dog stadig pinge, altså lede efter netværk for at hente data til kompas og GPS-modtageren – også selvom man ikke benytter navigation eller lokationstjenester på mobilen. Mads Houe forklarer, at den slags funktioner på mobilen løbende har behov for små datamængder for at kunne køre korrekt og det kan ikke slås fra.”

https://mobil.nu/it-tele/saadan-undgaar ... -eu-107294


Mit spørgsmål i dette forum er hvordan det dog er muligt at bruge data, når både esim, mobildata og roaming er slået fra??? Er det fuldstændig umuligt ikke at bruge data, medmindre mobil er helt slukket??? Er der nogen af jer, som har forstand på hvordan teknikken virker mht. registrering i udlandet, og hvordan man undgår det?
Brugeravatar
Renefrh
Indlæg: 133
Tilmeldt: søn nov 01, 2020 9:10 am
Geografisk sted: Gærum

Re: Hvordan & hvornår reg. mobil i udlandet?

Indlæg af Renefrh »

Det nemmeste er vel helt at tage simkort ud, og bruge telefonen udelukkende på WiFi mens du er på hotellet, også ellers til at tage billeder og lignende som var det en tablet uden simkort

Det er dog lidt for sent i det konkrete tilfælde, og hvis ikke 3 er til at få til at ændre deres holdning, så er det svært at gøre noget konkret her og nu
Samsung galaxy a12 black @ Eesy
Johnsson
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons sep 20, 2023 5:06 am

Re: Hvordan & hvornår reg. mobil i udlandet?

Indlæg af Johnsson »

Som jeg har skrevet flere gange, så har jeg esim, og altså ikke et fysisk sim-kort, som jeg kan tage ud af mobilen.

Netop derfor inaktiverede jeg esim på mobilen, som skulle være det samme som at tage et fysisk sim-kort ud af mobilen, som jeg forstår det.

Det er derfor jeg spørger indtil, om der er nogen i dette Forum, som har forstand på hvordan det kan lade sig gøre, at der bliver registreret brugt data på mit abb., på et tidspunkt, hvor jeg har inaktiveret esim, mobildata og roaming??? Er der noget jeg har misset?
Besvar